Finn.no – plattformtjeneste

Hva er plattformtjeneste?

Plattformtjeneste er en digital arena som utgjør en verdiskapende interaksjoner mellom de ulike partene. En digital plattform skaper verdier mellom ulike brukergrupper. Dette er vell da mellom kjøper og selger. Dette kan for eksempel være Finn.no som har en digital plattformtjeneste der folk forhandler med hverandre ved å selge brukte klær, bil, leie ut leiligheter og masse annet.

FINN.NO

Finn.no er en digital plattformtjeneste der hvor det forhandles med bedrifter og privatpersoner som selger brukte gjenstander til kunder. Dette er et digital plattforms marked som du kan finne masse forskjellige gjenstander i forskjellige kategorier. Dette et marked som selger eiendommer, biler, klær og andre gjenstander som du kan se bildet under i de forskjellige kategoriene.

Aktører finn.no

Aktørene på finn begynner med at det er en selger som skal selge et produkt eller tjenester og det er en kjøper som søker etter produkt eller tjeneste. Hovedforbrukerne er da bedriftene og privatpersonene som er selger eller en kjøper. Denne plattformsiden er gratis, så det finn tjener penger på er annonser og reklamer. Privatpersoner må betale for for å gi ut annonse. Hvis du vil legge ut en annonse av et klesplagg man vil selge, så legger man ut e annonse der finn tar for eks. 200kr for det.

Transaksjonskostnadene

Transaksjonskostnader handler om ressurser og tiden vi bruker for å finne tjenester eller produkt som er best for oss. Akkurat som finn der du prøver å lette etter gjenstander som er best for deg. Det er om at vi innhenter oss informasjon for det produktet vi henter og bruker tid på det for å benytte markedet om det en bra pris eller dårlig pris for eksempel. Transaksjonskostnader er delt opp i seks ifølge Arne Krokan, og de seks er følgende: Søkekostnader, informasjonskostnader, forhandlingskostnader, beslutningskostnader, evalueringskostnader og tvangskostnader.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *